mandag den 11. april 2011

Sydafrikansk Failure


Øllens navn: Carling Black Label Beer - More Refreshment, More Reward
Dato for smagning: 11.04.2011
Geografisk placering: En hostel-bar i Lilongwe, Malawi
Dom: 2 hjerter
Det her er min allerførste anmeldelse. Efter at have været i Malawi i et par måneder, tog jeg til Lilongwe (Malawis hovedstad), for at deltage i en konference, hvor ActionAid Malawi skulle lave deres nye strategi for sit arbejde de følgende tre år. Og her opstod ideen faktisk til bloggen. Jeg kalder det en udfordring, idet Malawis befolkning drikker noget så kedeligt/fantastisk som Carlsberg i intet mindre end stride strømme. The Danish Water er udbredt som man ikke kan drømme om, og ingen her er vist i tvivl om at øllen lever op til sit slogan om probably at være the best beer in the world. Og dog... for kan det passe, at man helt hernede og med sine helt andre afgrøder (ved godt man ikke kan lave øl af tobak, kaffe og te, men de har da majs – kan det ikke bruges?!) og kultur stadig synes, at en så stille og rolig øl som Carlsbergen er så fantastisk.
Så på en helt almindelig mandag aften i Lilongwe sidder jeg og hygger mig med en god blanding af 2 hunde der slås (den ene har lige tisset op ad min kammerats taske – igen!), to malawianske bartendere der styrer musik på iPoden og læser om demonstrationer og brud på menneskerettigheder i dagens avis, en svensker som komplet ødelægger folks førstehåndsindtryk af sig ved at bære en t-shirt med teksten; ’Find it – Fuck it – Forget it’ på ryggen, en irer som bare er vildt irriterende, altså på den lidt uforklarlige måde, men bare vildt irriterende, og så en flok ganske søde og rare folk, som finder sammen i fællesskabet om kærligheden til Premier League og pt ser frem til at Manchester City skal møde Liverpool.

Her sidder jeg så og nyder – arh, skulle vi nu ikke liiiige – en Carling Black Label Beer, som bartenderen siger vistnok er fra Sydafrika. Ja det er da muligt, at denne øl, med røde mærkater og i en lidt tyk flaske, har vundet guld i The Brewing Industry International Awards i både 1996 og 98, men jeg er faktisk ikke fan, og nu er det jo min helt vildt subjektive anmeldelse, så jeg er heldigvis forholdsvis ligeglad med den slags priser. Altså den er da ikke udrikkelig – der er helt sikkert røget andre yderst ringere øl indenbords før, men stadig. Lad mig beskrive smagen som ’ret sur i det’. Jeg tænker; Øv! Og her er det da ganske muligt, at jeg efter 2 måneder allerede er faldet i landets fælde, og fra nu af kun kan drikke Carlsberg. Men stadig, den smager faktisk ikke godt. Så selvom Liverpool har vundet kampen 3-0, og deres slogan You’ll never walk alone nu fylder hele skærmen, så gælder samme slogan altså ikke for Carling her – den kommer SÅ meget til at walke alone, hvis det står til mig.
Den får sgu 2 hjerter, fordi Malawi bilder sig selv og alle andre ind, at det er 'The Warm Heart of Africa". De to hjerter er mest baserede på, at alle andre i baren drikker den og nikkende anerkender den til hinanden. Hvad kan jeg sige; det svækker åbenbart min subjektivitet helt vildt meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar