torsdag den 5. november 2015

Hval og hvedeøl

Øllens navn: Blonde fra Den Nøgne Ø
Dato for smagning: 05.11.2015
Geografisk placering: Oslo
Dom: 5

Jeg skulle til en konference i Oslo med arbejdet. Selveste Kronprinsesse Mette Marit kom og kastede lidt royalt stjernestøv over emnet med det knap så catchy navn: 'seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder' og en masse af mine kolleger troppede op fra nær og fjern. Det var skønt og spændende og sjovt, og på den sidste aften var vi ude og få øl.

Umiddelbart ansigtsudtryk efter at have styrt-skiet
Oslo er jo på mange måder en ølbloggers største mareridt: ikke fordi der ikke var øl, men fordi de var så usandsynligt dyre. Jeg bad om den billigste de havde - mest for at se, hvad det koncept egentlig betyder i Norge, men også lidt fordi det altid er sjovt at se folks reaktion på den anmodning - og fik serveret en jævn dåseøl til 92 kr.

92 KRONER?! (skal siges som slutningen på Gramsespektrums Bademestrenes Storhedstid, når de får entréprisen til svømmehallen for en voksen og et barn afvide).



Efter arbejdet var ovre, blev jeg lige en dag, fordi jeg så kunne besøge long-lost-ven Christine og hendes Eirik. En sand fornøjelse og vi var helt norske med masser af hvilepuls, en tur på trolde- og svampejagt i skoven og forbi Holmekollen-skibakke fra OL. Der prøvede vi endda en ægte ski-simulator (!), hvor man kunne opleve hvordan det var at køre slalom og styrte ned ad en skibakke. Den var vist lidt gammel, og jeg tror umiddelbart det var længe siden at sikkerhedstilsynet havde været forbi. Man var slet ik spændt fast og væltede rundt i maskinen. Ved nærmere eftertanke gjorde det nok oplevelsen endnu mere autentisk... Det var ihvertfald vanvittigt, og bekræftede kun at jeg foretrækker ikke at sætte livet på spil.


Den er jo ikke rask den her svamp
Efter sådan en oplevelse trængte vi til øl. Og det var okay, at den var dyr, for det gjorde den ekstra norsk. Eirik gik ligeledes all in på sine norske rødder og præsenterede mig for hvalkød. Lidt specielt - men hval passede super godt til øllen vi fik til fra bryggeriet Den Nøgne Ø. Den skulle eftersigende være god til 'sjømat', og det må hval da om noget kategoriseres som. Den var pissegod! Mens Eirik lavede mad fik jeg nærstuderet deres svampebog - med overraskende mærkeligt udseende (fallos og meget syg fallos) svampe. Så lærte man også lidt den dag. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar